Week 8: virussen slapen nooit, burn-outepidemie en het einde in zicht

Voor iedereen die ons niet (actief) volgt op Facebook of Instagram: de 'social media'-activiteiten van uitgeverij Monsters slapen nooit, week 8 (18 feb. t/m 24 feb. 2019).

Virussen slapen nooit

Week 8: virussen slapen nooit, burn-outepidemie en het einde in zicht

Door ziekte zijn we helaas een hele week uit de running geweest, net nu we een beetje de routine en de smaak van het posten te pakken hadden gekregen en ook een beetje met Instagram aan de slag wilden gaan. Hopelijk slagen we er in om deze week met twee of drie Instagram-posts uit de echte startblokken te komen.

We grijpen de situatie in ieder geval meteen aan om #LangdurigZiekZijn #HetCentraleWeekthema te maken!

Je bent ziek of je bent beter

De mindset ‘je bent óf ziek, óf je bent beter’, die is niet echt meer van deze tijd, toch? Ziek zijn is balanceren tussen werk en privé, ervaart Jeroen Zwaal (ervaringsdeskundig docent bij Howie the Harp*) tijdens een weekje griep. Hoe stelt hij prioriteiten? Herstel gaat voorop en werk volgt. En wij zijn het volledig met hem eens.

Ziek zijn en de balans tussen werk en privé (Psychose.net)

*: Howie the Harp is een opleidingsinstituut voor professionals in de sociale hulpverlening: www.howietheharp.nl.

Gr-ijsheid en ver-stand

Week 8: virussen slapen nooit, burn-outepidemie en het einde in zicht

Ja, wat willen we nou eigenlijk zeggen, hè? Ehm... "Nou Archibald, wat denk jij? *GRRRR...* Ja, gr-ijsheid. Inderdaad. Net als ver-stand. Of, tja... sluimer-stand. *BRRRR...* Oh, mooi, mooi, Archibald. -ijsheid als in onverzettelijk, standvastig... *BRRRRRRRR* ...koud."

Burn-outepidemie

De burn-outepidemie onder mensen tussen de 25 en 40 jaar is een van de meest besproken onderwerpen van 2018. En daarom een goed onderwerp als onderdeel van... #DeWeekVan: #LangdurigZiekZijn.

Sterker nog: stress is beroepsziekte nummer één, blijkt uit onderzoek van TNO. De PvdA wil daarom in de wet vastleggen dat werknemers het recht hebben om onbereikbaar te zijn. Interessant genoeg ziet Toon Taris, professor in arbeidspsychologie, daar geen heil in, in deze tijden waarin we vergroeid zijn met onze smartphone en we verslaafd lijken te zijn aan afleiding en overprikkeling.

Zorg jij er wel voor dat je 'herstelperiode' effectief genoeg is?

Burn-outdeskundige: van werken word je moe, maar het is dan ook betaald (Nu.nl)
'Recht op onbereikbaarheid' stapje dichterbij (Telegraaf.nl)

Internettrol

Een 'internet troll' probeert online ruzie, discussies of emotionele reacties uit te lokken bij anderen. Wat dat te maken heeft met onze #DeWeekVan: #LangdurigZiekZijn?

In dit filmpje rekent foodvlogger Rachel 'The Stay At Home Chef' Farnsworth op een heel mooie manier af met een 'troll' die een kwetsende opmerking over haar haarkleur had gemaakt bij één van haar video's. Het punt is: Rachel heeft een zeldzame auto-immuunziekte.

Hoe zou jij reageren?

Goede of slechte doelen

100% van al onze opbrengsten gaat zoveel mogelijk naar een niet-"corrupt" goed doel of gebruiken we als investering voor bestaande of nieuwe producten. Wij monsterianen vangen 0%. Nu we klein zijn, maar ook 'later, als we groot zijn'.

Een schril contrast met het beeld dat Robert Jan Blom schetst, en ook een scheef beeld: er zijn immers zoveel kleinere (ANBI-) verenigingen en stichtingen zónder overdreven winstbejag of hoge, onredelijke bestuursvergoedingen.

De bedragen hieronder vinden wij echter buiten elke proportie, ook al moeten we niet zomaar vergeten waar deze organisaties zich hard voor maken:

"Zo neemt de baas van AAP, een stichting uit Almere die getraumatiseerde exotische dieren weer op weg helpt, jaarlijks ruim € 90.000 mee naar huis. Het opperhoofd van Bont voor Dieren geniet van een leuk inkomen van € 60.000 en de aanvoerder van de Dierenbescherming ziet per jaar € 108.000 op zijn bankrekening bijgeschreven. De patron van Proefdiervrij vangt € 105.000, het hoofd van de Vogelbescherming krijgt niet minder dan € 130.000 en de leider van KNGF (van de geleidehonden) laat zich € 150.000 betalen."

Voor stichting DierenLot, het goede doel verbonden aan 'Animaaltjes', lijkt het beeld - na eigen onderzoek - niet anders :( ...

"De totale kosten van management bedroegen in 2016 € 145.478 ex. btw voor de twee directieleden samen. Elke directeur krijgt dus een bruto managementvergoeding van € 72.739 per jaar dit komt overeen met een bruto salaris van ca € 4.000 per maand."

Hoeveel uren aan 'inzet' hiervoor gelden, hebben we niet kunnen achterhalen. Maar het zet ons sowieso aan het denken: moeten we eigenlijk niet op zoek naar een ander goed dierendoel?

Enne, eh, wordt het niet eens tijd om een 'underdog' te steunen? :)

Geen cent meer voor het goede doel (Faillissementsdossier.nl)

Chronische eenzaamheid

Wat chronische ziekten met eenzaamheid te maken hebben? Dat lees je in het PDF-boekje 'Verhalen uit de praktijk' in #DeWeekVan: #LangdurigZiekZijn.

En het antwoord is heel logisch natuurlijk: heel veel. Langdurig of chronisch ziek zijn brengt een automatisch, sociaal isolement met zich mee. Kort door de bocht: men begrijpt het niet, wil het niet begrijpen of vindt het uiteindelijk maar 'lastig'.

Hoe ga jij om met langdurig of chronisch zieke mensen in jouw sociale omgeving?

Verhalen uit de praktijk (PDF) (Patientenfederatie.nl)

Het einde in zicht

Hoe kijk je tegen het leven aan wanneer je weet dat je niet lang meer hebt? #DeWeekVan: #LangdurigZiekZijn.

Chronisch of ernstig ziek zijn, tot het einde van je (kortere) leven. Dat neemt onherroepelijk iets van je weg. Maar het kan je ook een bijzondere kracht geven. De 71-jarige Linda (inmiddels overleden op 26 oktober, 2018) vertelt erover in deze indrukwekkende video.

"Anything you have, use it up."

#EvenHelemaalSprakeloos

Miljoenen voor goede doelen komen bij Feyenoord terecht (VTBL.nl)

Pure Jersey-kaas

Willemijn van de Burgt, één van de 45 illustratoren die een vrijwillige bijdrage aan 'Animaaltjes' heeft gedaan, verraste ons dit weekend met een bijzonder bericht op Facebook: mede door haar inspanningen is Nederland inmiddels een nieuw kaasmerk rijker!

Pure Jersey-kaas wordt gemaakt van de melk van Jersey-koeien. Die melk "...bevat van nature veel meer proteïne en vet dan de melk van de ‘gewone’ Hollandse koe. Dit zorgt voor een unieke -PURE- romige smaak. Door het proteïne- en vetgehalte in de melk, heb je minder melk nodig voor het maken van 1 kilo kaas. Daarnaast eet de Jersey koe minder, wat weer zorgt voor minder uitstoot en restafval. Goed voor het milieu dus!"

Ons loopt het water al in de mond en we steunen natuurlijk graag merken met hart voor het milieu.

http://www.purejerseykaas.nl/verkooppunten

Loesje-knipoog

We sluiten #DeWeekVan: #LangdurigZiekZijn af met wat bezinning en een serieuze knipoog.

Week 8: virussen slapen nooit, burn-outepidemie en het einde in zicht

Tot volgende week!

Marjolein van Heezik

Geschreven door Marjolein van Heezik

Geef een reactie