Beschrijving
De inhoud?
Bewogen door meerkoeten, de verbeelding en het verborgene, gefascineerd door de wetenschap van waan, werkelijkheid en meerkoeten; onder redactie van G.C. Grim voert een wisselend gezelschap van schrijvers, illustratoren, meerkoeten en andere co-createurs je mee naar het wondere, ongewone... Nadar.
In deze derde editie een meerkoetenwereld waar werkelijk alles kan. Een oneindige meerkoetenwildernis van betekenis en onzin. Een fantastische plek waar meerkoeten mensen zijn en mensen meerkoeten. Waar boven onder is en onder daar weer boven. Waar treurnis vrolijk stemt en een meerkoet vaak genoeg ook wel wat verdriet kent.
Woord van de schrijver
"'Meerkoeten...' Ik zie je geheimzinnig denken. Je kijkt terug vanuit je spiegelwereld terwijl de vreemde, zwarte watervogels door je hoofd zwemmen. Je grijnst naar jezelf. 'Brilliant, toch.'
'Dankjewel Linda B., voor de inspiratie,' reflecteer ik met een nog grotere glimlach. 'Als jij nooit jouw gedichten met mij gedeeld had, dan was de wereld van Nadar er echt armer om geweest.'
De woorden schieten nog eens door je gedachten... 'Nadar. Een ongebruikelijke samensmelting van tekst en beeld. Een belevingswereld waar fantasie en echtheid in elkaar opgaan.'
'Nadar... ongebruikelijke samensmelting... van meerkoeten...' Je grinnikt betekenisvol naar me en loopt uit beeld. 'Meerkoeten... zijn fantastisch,' hoor ik mezelf nog beseffen.
Het goede doel?
Als er één thematiek centraal staat in Nadar, dan is dat wel 'fantasie en verbeelding'.
Lang zoeken leverde helaas geen stichting of organisatie op die zich bezig houdt met fantasieontwikkeling bij (jong)volwassenen. Gezien de beoogde Nadar-doelgroep van ongeveer 11 tot 111 jaar had dat zeker de voorkeur.
De keuze is daarom gevallen op een ANBI-stichting die zich richt op het verbeteren van de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen én het prikkelen van de kinderfantasie: De Schoolschrijver.
Bijna één op de vijf jongeren dreigt ‘laaggeletterd’ te worden en het aantal basisschoolleerlingen dat laag scoort op taalvaardigheid neemt toe. Veel Nederlandse jongeren ervaren de voordelen van lezen niet. Eén derde van hen vindt lezen niet leuk en slechts een kwart beleeft er plezier aan. Ongeveer de helft van alle vo-leerlingen in Nederland vindt lezen (helemaal) niet leuk. 60%van de laaggeletterden in Nederland is autochtoon.
De schoolschrijvers willen laten zien dat lezen en taal wél ontzettend leuk kunnen zijn. Want: "Leesplezier is een voorwaarde voor taalbeheersing en talentontwikkeling."
Monsters slapen nooit zegt top en zal met plezier €1,11 van elk verkocht boektijdschriftje doneren aan De Schoolschrijver.
Details?
Aantal pagina's: 138!
Leesleeftijd: 11 - 111 jr.
Formaat: 10,5 x 14,8 cm (A6).
Uitvoering: softcover.
Oorspronkelijke oplage: 88!
Met bijdragen van?
Elke uitgave van Monsters slapen nooit komt uitsluitend tot stand in samenwerking met Gideon Grim. Hieronder alle fantastische co-createurs op een rij:
Schrijvers
Catherine Boone
Cynthia van der Hoogte
Han Messie
Linda Baars
Sandra Huizer
Wil Melker
Fotografen
Alexas_fotos
Bernard Dupont
Ed Dunens
Elena van der Houven
Ekaterina Chernetsova
Erika van den Berg
Francien Scheen
Geir Tønnessen
Glynn Hather
Guilhem Vellut
Kev Chapman
Kuhnmi
Martijn Blikkenhorst
Pedro Ramirez
Rusty Clark
Ryan Mandelbaum
Seabamirum
Sid Mosdell
Stanzilla
Tim Parker
Tony Hisgett
Wim de Baets
Wim Oorthuizen
Kunstenaars
Erika van den Berg
Tobias Asser
Illustratoren / schilders
Angela Peters
Barthel Brussee
Cornelis Vreedenburgh
Cynthia van der Hoogte
Dirk van Dulmen
Elena van der Houven
Els Hiddink
Esther van de Visch
Geo Poggenbeek
Henri Verstijnen
John William Hill
Jos Zwarts
Julie de Graag
Konstantin Aleksandrovich Trutovsky
Luna Schreuder
Maaike ter Brugge-Hazenbroek
Marieke de Beurs
Oswald Adalbert Sickert
Petrus Johannes Arendzen
Pieter Dupont
Prasad Natarajan
Rianne Griffioen
Rochus van Veen
Szofi Erdelyi
Tobias Asser
Wally & Amy
Willem Roelofs
Yvon Zimmer
- - -
Macrovector (Freepik)
Maksim Pauliukevich (Vectorpouch)
Nathan Brown (we.graphics)
Gideon Grim
Teksten, ontwerp/vormgeving, enkele illustraties, fotografie en taal- en eindredactie.
Beoordelingen
Er zijn nog geen reacties.